Zákaz sjíždění z dálnice v Tyrolsku
4.1.2020
Brenerským průsmykem vede jedna z nejvytíženějších dálnic střední Evropy, s obrovským množstvím osobní i nákladní tranzitní dopravy, která přináší řadu potíží, především v období sněhových kalamit, zimních či letních prázdnin, vánočních nebo velikonočních svátků, mnohdy i během běžných víkendů.
Dopravní nehody, zácpy, dlouhé kolony jsou na brenerské dálnici v těchto kritických dnech zcela běžné. Čekání a popojíždění v nich je víc než nepříjemné a zpravidla na dlouhé hodiny. Nelze se proto divit řidičům, kteří se snaží již předem uniknout této pasti a hledají jinou, byť pomalejší či delší variantu trasy na svou dovolenou na jihu Evropy.
Přetížení brenerské dálnice vedlo v posledních letech k tomu, že stále častěji se kolony kamionů, autobusů i osobních aut přelijí na starou Brenerskou silnici a je vcelku pochopitelné, že obce a městečka, které spojuje, z toho nadčené nejsou. Na jednu stranu se nedivím, že tyrolské úřady vydali zákaz sjíždění tranzitní dopravy z dálnice, na druhou stranu nepodnikají výrazné kroky k navýšení kapacity propustnosti Brenerské dálnice.
Vyřešit zoufalou situaci s kamionovou dopravou by měla stavba železničního tunelu o délce 55 km pod Brenerským průsmykem, která byla zahájena v roce 2006 a jeho dokončení je plánováno na rok 2025, někdy se uvádí 2026, mezi Innsbruckem a italskou obcí Fortezza/Franzensfeste. Vzhledem k termínu uvedení železničního tunelu do provozu je to pro mnohé hudba budoucnosti.
Po, z pohledu tyrolských úřadů "úspěšné", premiéře zákazu sjezdu tranzitu z dálnice v letošním létě, kdy policisté vrátili a zpravidla i pokutovali tisíce řidičů za porušení zákazu sjezdu z dálnice, přistoupily úřady k obdobnému opatření i pro zimní sezónu. Zákaz sjezdu z dálnice pro tranzitní dopravu platí od 21. 12. 2019 do 12. 4. 2020. a to o vánočních svátcích, na Nový rok, o státních svátcích, velikonocích a nedělích od 8.00 do 17.00, o sobotách pak od 7.00 do 19.00. a to v okolí Kufsteinu, Reutte, Schwazu a Innsbrucku.
Je otázkou, jestli s "dobrým úmyslem" nebude vylito z pověstné vaničky i dítě. Tento zákaz značně zkomplikuje život těm, kteří jedou na dovolenou s tím, že cesta je cíl. Osobně se domnívám, že ze zákazu nebudou mít radost ani majitelé penzionů, hostinců, kaváren, cukráren a další, kterým se na vedlejších silnicích sníží tržby.
Pokud mohu hovořit sám za sebe, nejenom v Rakousku, ale v celém alpském pohoří mám nejraději ta nejmenší městečka a vesnice, především pak horské vyhlídkové silnice jako východiska k horským tůrám. Mým potěšením jsou nevšední pohledy na horské masivy a zcela záměrně se vyhýbám přecpaným turistickým centrům. Zastavím, kde se mi líbí, prohlédnu, co mě zajímá, najím se tam, kde mě upoutá jídelní lístek a přespím tam, kam dojedu nebo dojdu, v horské chatě, hostinci nebo hotelu. Rozhodně to není tím, že bych se chtěl vyhnout koupi dálniční známky, placení mýta nebo poplatkům za tunely, jak svoje rozhodnutí o zákazu sjezdu z dálnice zdůvodnují tyrolské úřady. Myslím, že podobných tuláků, kteří milují Alpy, je víc a těch všech se tenhle zákaz nemile dotkne.
Tyrolsko je krásná alpská země, která díky své poloze byla, je a se vší pravděpodobností i nadále bude tranzitní zemí. Horskými průsmyky putovali lidé, zboží i dobytek od pradávna. Nebojím se říci, že Brenerský průsmyk je aortou a Innsbruck srdcem Tyrolska. Z tranzitu zboží a především z turistiky tahle země zbohatla a stala se tím, čím dnes je. To by si místní úředníci měli uvědomit a podle toho se chovat, mohlo by se stát, že si řada turistů řekne nebudu si dělat problémy, pojedu jinam, Alpy jsou naštěstí dost velké.
4.1.2020
Brenerským průsmykem vede jedna z nejvytíženějších dálnic střední Evropy, s obrovským množstvím osobní i nákladní tranzitní dopravy, která přináší řadu potíží, především v období sněhových kalamit, zimních či letních prázdnin, vánočních nebo velikonočních svátků, mnohdy i během běžných víkendů.
Dopravní nehody, zácpy, dlouhé kolony jsou na brenerské dálnici v těchto kritických dnech zcela běžné. Čekání a popojíždění v nich je víc než nepříjemné a zpravidla na dlouhé hodiny. Nelze se proto divit řidičům, kteří se snaží již předem uniknout této pasti a hledají jinou, byť pomalejší či delší variantu trasy na svou dovolenou na jihu Evropy.
Přetížení brenerské dálnice vedlo v posledních letech k tomu, že stále častěji se kolony kamionů, autobusů i osobních aut přelijí na starou Brenerskou silnici a je vcelku pochopitelné, že obce a městečka, které spojuje, z toho nadčené nejsou. Na jednu stranu se nedivím, že tyrolské úřady vydali zákaz sjíždění tranzitní dopravy z dálnice, na druhou stranu nepodnikají výrazné kroky k navýšení kapacity propustnosti Brenerské dálnice.
Vyřešit zoufalou situaci s kamionovou dopravou by měla stavba železničního tunelu o délce 55 km pod Brenerským průsmykem, která byla zahájena v roce 2006 a jeho dokončení je plánováno na rok 2025, někdy se uvádí 2026, mezi Innsbruckem a italskou obcí Fortezza/Franzensfeste. Vzhledem k termínu uvedení železničního tunelu do provozu je to pro mnohé hudba budoucnosti.

Je otázkou, jestli s "dobrým úmyslem" nebude vylito z pověstné vaničky i dítě. Tento zákaz značně zkomplikuje život těm, kteří jedou na dovolenou s tím, že cesta je cíl. Osobně se domnívám, že ze zákazu nebudou mít radost ani majitelé penzionů, hostinců, kaváren, cukráren a další, kterým se na vedlejších silnicích sníží tržby.
Pokud mohu hovořit sám za sebe, nejenom v Rakousku, ale v celém alpském pohoří mám nejraději ta nejmenší městečka a vesnice, především pak horské vyhlídkové silnice jako východiska k horským tůrám. Mým potěšením jsou nevšední pohledy na horské masivy a zcela záměrně se vyhýbám přecpaným turistickým centrům. Zastavím, kde se mi líbí, prohlédnu, co mě zajímá, najím se tam, kde mě upoutá jídelní lístek a přespím tam, kam dojedu nebo dojdu, v horské chatě, hostinci nebo hotelu. Rozhodně to není tím, že bych se chtěl vyhnout koupi dálniční známky, placení mýta nebo poplatkům za tunely, jak svoje rozhodnutí o zákazu sjezdu z dálnice zdůvodnují tyrolské úřady. Myslím, že podobných tuláků, kteří milují Alpy, je víc a těch všech se tenhle zákaz nemile dotkne.
Tyrolsko je krásná alpská země, která díky své poloze byla, je a se vší pravděpodobností i nadále bude tranzitní zemí. Horskými průsmyky putovali lidé, zboží i dobytek od pradávna. Nebojím se říci, že Brenerský průsmyk je aortou a Innsbruck srdcem Tyrolska. Z tranzitu zboží a především z turistiky tahle země zbohatla a stala se tím, čím dnes je. To by si místní úředníci měli uvědomit a podle toho se chovat, mohlo by se stát, že si řada turistů řekne nebudu si dělat problémy, pojedu jinam, Alpy jsou naštěstí dost velké.